هوش ماشینی؛ مصنوعی یا طبیعی؟

هوش سازمانی؛ دانایی یا دارایی؟

هوش ماشینی؛ مصنوعی یا طبیعی؟

هوش سازمانی؛ دانایی یا دارایی؟

سُبْحانَ الَّذی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما کُنَّا لَهُ مُقْرِنینَ
منزّه است خدایی که این را مسخر ما گردانید، و گرنه ما هرگز قادر بر آن نبودیم.

جهان را بلندی و پستی تویی
ندانم چی ای، هرچه «هستی» تویی
(حکیم فردوسی)

طبقه بندی موضوعی

تاریخچه هوش مصنوعی

دوشنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۴۰ ق.ظ

در اساطیر مصر و یونان باستان افسانه هایی از ایجاد اشیاء و ربات هایی که دارای هوش مصنوعی هستند وجود دارد و نشان می دهد انسان از ادوار گذشته اندیشه خلق اجسام هوشمند را در ذهن خود می پرورانده است.

 در طول قرن ها، متفکران و فیلسوفان بزرگی مانند ارسطو تا سایر اندیشمندان مانند توماس بیز از منطق زمان خود برای توصیف فرایندهای فکری انسان استفاده و پایه ای برای درک مفاهیم هوش مصنوعی ایجاد کرده اند.

 

اواخر قرن 19 و نیمه اول قرن 20: تحقیقات هدفمند باعث اختراع دستگاه پیشرفته ای بنام کامپیوتر شد. در سال 1836 ، ریاضیدانان دانشگاه کمبریج ، چارلز بابیج و آگوستا آدا بایرون کنتس لاولیس ، اولین طرح را برای ساخت یک ماشین قابل برنامه ریزی ارائه کردند. 

 

دهه 1940 میلادی: جان فون نویمان(von Neumann János‎) ریاضیدان دانشگاه پرینستون معماری یک رایانهٔ ارقامی که از دو بخش پردازش مرکزی و حافظهٔ مجزا تشکیل می شد را طراحی کرد و وظیفه آن نگه‌داری اطلاعات و دستورالعمل‌ها در حافظه دستگاه بود. همچنین وارن مک کالچ و والتر پیتس پایه و اساس شبکه های عصبی را پایه گذاری کردند.

دهه 1950 میلادی: در این دهه با ظهور رایانه های پیشرفته تر ، دانشمندان می توانستند ایده های خود را در مورد هوش ماشینی آزمایش کنند. آلن تورینگ(Alan Turing) ریاضیدان انگلیسی یک روش را ابداع کرد که برای تعیین امکان هوشمندی در یک سیستم رایانه استفاده  می شد. مک کارتی کسی بود که اولین بار اصطلاح هوش مصنوعی را برای کامپیوترهای هوشمند بکار برد. 

در تابستان سال 1956 در کالح دارتموث کنفرانسی شکل گرفت که توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته (DARPA) حمایت می‌شد، محققین برجسته حوزه علوم کامپیوتر و ریاضیات از جمله پیشروان هوش مصنوعی مانند: مینسکی و مک کارتی(John McCarthy) حضور داشتند.کنفرانس کالج دارتموث انعکاس وسیعی در جهان داشت، سردمداران حوزه نوپای هوش مصنوعی وعده دادند که برنامه هوشمندی را در دست طراحی دارند که می تواند معادل توانایی مغز انسان عمل کند و این فناوری به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت. زمان زیادی نگذشت که آنها توانستند پشتیبانی گسترده دولتی و صنعتی را جذب کنند.

دهه 1950 و 1960 میلادی: در اواخر دهه 1950، نیول و سیمون الگوریتم حل مسئله عمومی را منتشر کردند. این الگوریتم با وجود اینکه در حل برخی مسائل پیچیده تر ناتوان بود اما در پایه‌گذاری معماری شناختی رایانه ها نقش بسزایی داشت. همچنین در این زمان مک کارتی زبان برنامه‌نویسی هوش مصنوعی لیسپ(Lisp) را که امروزه همچنان از آن استفاده می‌شود را توسعه داد. در اواسط دهه 1960، یک استاد در دانشگاه MIT، الگوریتمی را برای برنامه پردازش زبان طبیعی توسعه داد. این برنامه پایه و اساس چت بات های امروزی است.

 

دهه 1970 و 1980 میلادی: در این هنگام بعد از گذشت حدود یک دهه معلوم شد مقصد دستیابی به هوش مصنوعی عمومی کمی دورتر از چیزی بوده که در اوایل تصور می شد؛ چرا که سیستم های پردازشگر و حافظه کامپیوتر های آن زمان با محدودیت های بزرگی مواجه بودند و به دنبال آن تصورات از توسعه و آینده هوش ماشین ها به روشنی سال های قبل نبود. 

دولت و برخی شرکت‌های بزرگ پشتیبانی خود را بین سال های 1974 تا  1980 از تحقیقات هوش مصنوعی کاهش دادند و از سیاست های خود در قبال حمایت از این پروژه عقب‌نشینی کردند که به نحوی زحمات تیم  تحقیقاتی را بی ثمر کرد و این واقعه در تقویم وقایع هوش ماشینی به «زمستان هوش مصنوعی» معروف است.

 

دهه 1990 میلادی تا کنون: افزایش قدرت پردازنده ها و فضای ذخیره سازی اطلاعات و به دنبال آن انفجار اطلاعاتی که بواسطه توسعه اینترنت و گردش اطلاعات در جهان رخ داد باعث شد شاهد یک رنسانس در حوزه هوش مصنوعی باشیم که از اواخر دهه 1990 آغاز شده و تاکنون همچنان در جریان است. توسعه این حوزه باعث تحولات عظیمی در پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتر، روباتیک، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و غیره شده است.

 

جزئیات مطلب را در مأخذ مطالعه کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی