هوش ماشینی؛ مصنوعی یا طبیعی؟

هوش سازمانی؛ دانایی یا دارایی؟

هوش ماشینی؛ مصنوعی یا طبیعی؟

هوش سازمانی؛ دانایی یا دارایی؟

سُبْحانَ الَّذی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما کُنَّا لَهُ مُقْرِنینَ
منزّه است خدایی که این را مسخر ما گردانید، و گرنه ما هرگز قادر بر آن نبودیم.

جهان را بلندی و پستی تویی
ندانم چی ای، هرچه «هستی» تویی
(حکیم فردوسی)

طبقه بندی موضوعی

سطوح هوش مصنوعی

دوشنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۰۵ ب.ظ

در مطالعات نظری، هوش مصنوعی را به سه دسته تقسیم می کنند:

 

1.هوش مصنوعی محدود (Artificial Narrow Intelligence)

شامل همه هوش مصنوعی است که تاکنون دیده ایم و با آن تعامل داشته ایم. حتی پیچیده‌ترین و تواناترین هوش مصنوعی را که تا کنون ایجاد شده‌است جزء این دسته قرار می گیرد. هوش محدود مصنوعی به سیستم‌هایی از هوش مصنوعی اطلاق می شود که تنها می‌تواند یک کار خاص را به صورت خودکار و مشابه قابلیت‌های انسانی انجام دهد.

این ماشین‌ها فقط کارهایی را انجام  می دهند که برای آنها برنامه ریزی شده اند و در نتیجه بازه کاربری و شایستگی این برنامه ها در دامنه گسترده ای قرار ندارد. این سیستم‌ها دربرگیرنده حافظه های واکنشی و حافظه های محدود هوش مصنوعی بوده و حتی پیچیده‌ترین هوش مصنوعی که از یادگیری ماشین و یادگیری عمیق برای آموزش خود استفاده می‌کند؛ در این دسته قرار می‌گیرند. 

هر نوع هوش دستگاهی که امروز ما را احاطه کرده است ، هوش مصنوعی محدود است. دستیارGoogle ، Google Translate ، Siri و سایر ابزارهای پردازش زبان طبیعی نمونه هایی از Narrow AI هستند. برخی ممکن است تصور کنند که این ابزارها به دلیل توانایی تعامل با ما و پردازش زبان انسانی “محدود” نیستند ، اما دلیل اینکه ما آن را هوش مصنوعی “محدود” می نامیم این است که این دستگاه ها به هیچ وجه نزدیک به هوش انسان نیستند. آنها فاقد هوشیاری ، آگاهی و هوش واقعی برای مطابقت با هوش انسانی هستند. به عبارت دیگر ، آنها نمی توانند برای خودشان فکر کنند.

 

2. هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence)

توانایی این را دارد که در کلیه فرایندهای یادگیری، درک، فهم و عملکرد کاملاً شبیه یک انسان عمل کند. این سیستم‌ها همچنان در مرحله تحقیق و توسعه هستند. اگر چنین سیستم های هوشمندی ساخته شوند انقلاب بزرگی در عرصه علوم کامپیوتر و دنیای فناوری ایجاد خواهند کرد. 

از AGI انتظار می رود که بتواند استدلال کند ، مشکلات را حل کند ، در زمان عدم قطعیت قضاوت کند ، برنامه ریزی کند ، یاد بگیرد ، دانش قبلی را در تصمیم گیری ادغام کند و مبتکر ، دارای قوه تخیل و خلاق باشد. اما برای دستیابی ماشین  به هوشی شبیه به انسان ، نیاز است که قادر به تجربه و آگاهی باشند.

با توجه به اینکه سیستم پردازشگر این کامپیوتر در درک و استدلال شباهت زیادی به مغز انسان دارند اما قدرت تفسیر این کامپیوتر ها در مقابل مغز انسان دارای عملکرد نسبتاَ دقیقی نخواهد بود و این به دلیل جزیی نگری این سیستم ها دربرابر داده های ورودی به سیستم است.  مسئله دیگری که هوش مصنوعی عمومی را دچار چالش می کند؛ مصرف بالای انرژی این سیستم ها است. محققان این حوزه امیدوارند که بتوان با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، پردازنده های کم مصرف تر را تولید کنند و یا دستیابی به انرژی های نوین، انرژی مورد نیاز این نوع هوش مصنوعی را تامین کند. 

 

3. سوپر هوش مصنوعی (Artificial Super intelligence)

فراهوش مصنوعی” احتمالاَ نقطه اوج تحقیق بر روی هوش مصنوعی است. “هر هوشی که تقریباً بتواند از عملکرد شناختی انسان در همه حوزه های مورد نظر فراتر رود”

سوپر هوش مصنوعی (ASI) از هوش انسانی در همه ابعاد – از خلاقیت ، تا خرد عمومی ، تا حل مسئله- پیشی خواهد گرفت. ماشین ها قادر به نمایش اطلاعاتی خواهند بود که ما در فرهیخته ترین افراد انسانی ندیده ایم. این نوع هوش مصنوعی است که افراد زیادی نگران آن هستند و نوعی است که افرادی مانند ایلان ماسک فکر می کنند منجر به انقراض نسل بشر خواهد شد.

 

مأخذ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی